Ontspannen of toch maar gespannen?

StressDe dag van vandaag overleven vele mensen al hun dagelijkse moetjes. Je kan het vergelijken met een paard dat onder stress functioneert, het functioneert hyper alert. Bij stress maakt het lichaam meer adrenaline en noradrenaline aan, dit zijn hormonen die je alerter maken. Ook paarden maken adrenaline aan in hun vluchthouding (hoofd hoog/holle rug). Klaar om elk moment te kunnen vluchten van zijn vijand. Welke vijanden hebben wij nog? Onze natuurlijke vijand, zoals een leeuw bij een zebra, is er niet meer, wel kwamen er andere ‘vijanden’ in de plaats. Zoals tijdsdruk op werk, een baas die niet tevreden is en telkens meer verwacht, de rekeningen die elke maand betaald moeten worden, goede ouder zijn, goede partner,.. kortom allerlei verwachtingen waaraan je moet proberen te voldoen.

In een langdurige stresssituatie is niemand in staat om te rusten, goed te eten of helder na te denken. Ons lichaam functioneert in overdrive om de situatie te kunnen overleven. Want daar draait het uiteindelijk om: in nare situatie in stresssituaties te overleven. Bijvoorbeeld: Ik kan geen eten binnenhouden voor een examen. Je lichaam zorgt ervoor dat hij in een zo goed mogelijke staat is om te kunnen vluchten, dit gaat beter met een lege maag.

Je lichaam kan omgaan met korte stresssituaties, maar moet nadien tot rust kunnen komen en recupereren want bij chronische stress neemt de schade toe.

Symptomen van chronische stress zijn: slecht slapen, prikkelbaarheid, gespannenheid, de neiging om je terug te trekken, verminderde eetlust of net meer zin in zoet, humeurigheid en vermoeidheid. Ook ben je gevoeliger voor pijn. In die zin maakt stress tal van aandoeningen en kwalen erger, waaronder hoofdpijn en migraine, buikpijn, rugklachten en fibromyalgie, een vorm van reuma. Verder kan stress eerder doorgemaakte psychische problemen opnieuw doen opflakkeren, zoals verslaving, angst en depressie.

In de eerste plaats geeft chronische stress een verhoogd risico op hart- en vaatproblemen. Eerst raakt de vethuishouding verstoord en verhoogt de bloeddruk, wat kan leiden tot aderverkalking en trombose, en dus een verhoogde kans op een hart- of herseninfarct. Ook de regeling van het suikergehalte in het bloed en van het immuunsysteem kan verstoord raken. Te veel stress geeft ook een grotere kans op overgewicht en osteoporose.

Het recupereren van stress gebeurt veel te weinig. Een dag is een survival van opstaan met een wekker, je al haastend klaar maken, snel in je auto springen of je bent te laat. Tijd voor eten was er helaas niet. Nadien moet je proberen alle taken uit te voeren ook al krijg je dit nooit rond, toch wordt dit nu eenmaal verwacht. Voor een echte middagpauze is geen tijd dus we eten terwijl we werken. Zo blijf je dit volhouden tot je eindelijk mag stoppen om nadien naar huis te racen, want je moet nog zoveel doen. Om eten te maken ben je te moe, dus je steekt maar een kant-en-klare-maaltijd in de oven. Daarna lig je helemaal uitgeteld voor je tv en val je in slaap bij je favoriete serie. Nadien strompel je in je bed om de dag erna weer lekker fijn dezelfde race te houden zoals alle andere dagen!

Het goede nieuws is dat deze negatieve cirkel van stress doorbroken kan worden en je kan leren hoe je kan recupereren van stressvolle momenten. Bekijk het als een bankkaart. Je staat momenteel in het rood en wilt een positief bedrag uitkomen. Eerst zal je er weer geld moeten opzetten om uit de schulden te geraken. Nadien kan je terug tot een positief bedrag komen.  Zo werkt dit ook met stress. Je zal eerst moeten werken aan een gezonde balans om later (preventief) extra energie op te kunnen sparen om te gebruiken voor andere leuke activiteiten.

Ook paarden moeten leren ontspannen, dit gebeurt eerst in een niet-stressvolle situatie om nadien te kunnen toepassen in een stressvolle situatie. Dit leer je ook tijdens de ontspanning in de natuur of een individuele sessie.


Add Your Comment

* Indicates Required Field

Your email address will not be published.

*